Monday, May 14, 2007

Baru dan Lama

Sabtu 12 Mei 2007 melakarkan satu lagi sejarah dalam hidupku.

Seperti biasa, jam 6:30 pagi aku buka kedai. Hari Sabtu biasanya jualan ok sikit, kerana kedai sebelah tutup.

Tapi, hari ini aku terkejut besar...

Kedai sebelah kami sudah buka. hairan. Biasanya hari Sabtu tutup. Owner kedai sebelah ni SDA. Jadi hari sabtu dia pergi sembahyang. kenapa lak hari dia off.

ooooooo rupanya dah bertukar tuan sudah.

Tercegat kat kaunter bukanlah orang lama...tapi orang baru...orang jauh pulak tu. Pakistanese...Kalau kat Sabah ni , Pakistanese dan Mamak terkenal dengan kedai runcit dan kedai makan 24 jam.

Dapat kawan baru lagi tapi, rasa terkilan sikitlah. Sepatutnya dia take over kedai aku ni. Sebenarnya aku dah tak larat nak handle kedai ni. Tak cukup masa. Tahun ni ajar semua kelas peperiksaan, banyak keluar kursus dan mesyuarat, tak dak masa dengan family dan lain-lain sebab le.

Hari Khamis dia call, nak bincang pasal kedai. So, aku suruh datang pagi Jumaat. Tunggu punya tunggu tak muncul. Lepas aku ke sekolah, dia datang...pergi kedai sebelah. Masa pulang dari sekolah malam tu, ramailah Pakistanese kat depan kedai sebelah tu..bersembang dengan tuan punya nya. Tak sangka pulak ada "perundingan".

Jadi, sahlah mereka dah cabut. Aku punye idea, dia orang yang chao. Tu..mesti tak berani nak bersaing dengan Pakistanese tu.

Aku tak kisah dengan Pakistanese tu, cuma aku hairan kenapalah asyik aku je yang jadi mangsa. Ibarat orang lumba lari...Orang lain lari berganti-ganti, tapi aku single je. macam pelari marthon pulak!

Kronologinya begini:
April 2004 - Pindah ke City Aprtment
16 Mac 2005 - Buka CT Mart.
16 Disember 2005 - Orang baru datang, buka kedai sebelah aku.
16 Oktober 2006 - Dia serah kat kawan dia (orang kedua)
12 Mei 2007 - Pakistanese (orang ketiga).

Aku betul-betul penat...kenapalah jadi begini. Kalau aku tahu begini, aku pun tak mahu buka kedai. Dulu buka sebab tak ada kedai kat sini, jadi niatnya nak bagi servis pada residen kat sini.

Rezeki memang lah rezeki masing-masing. Persaingan memang lah adat dalam perniagaan. Seorang kawan(Ex- Senior General Manager Delima Oil Product) pernah menasihati aku: "Kalau tak ada persaingan, itu belum lagi perniagaan. Bila dah ada persaingan barulah bermulanya perniagaan". Nasihatnya memanglah bagus. Sebab dengan adanya persaingan, barulah terbukti siapa yang betul-betul terer. Masalahnya, dalam konteks aku kat sini, berbaloi ke tak?

Lagipun, aku memang dah nak berundur. Nak bagi laluan bagi orang yang betul-betul nak bisnes. Aku part time je.

No comments: