Tuesday, May 8, 2007

Masa itu kehidupan

Pejam celik pejam celik jumpa balik hari Isnin. Pantas sungguh masa berlalu. Hari ni dah 7hb. Kejap lagi dah tengah bulan. Then, masuk bulan Jun... tinggal 6 bulan lagi nak habis 2007. Bulan Oktober PMR. Sukatanpun banyak lagi tak habis. Banyak kerja. Tak habis-habis.

Macam-macam orang gambarkan tentang masa. Ada yang kata "masa itu emas", "masa itu ibarat pedang, jika kamu tidak potongnya nescaya ia akan potong kamu", "masa yang pergi tidak kembali lagi" dan lain-lain lagi.

Saya tertarik dengan kata-kata seorang pemimpin sebuah gerakan Islam "Al-Waktu hu al Hayah". Maksudnya : "Masa itu adalah kehidupan." Memang pun! Sedetik masa berlalu, berkurang sudah umur kita. Bayangkan kalau kita mensia-siakan masa kita, samalah kita mensia-siakan hidup kita.

Beruntunglah orang-orang yang dapat mengurus masanya dengan baik. Semua orang mempunyai masa yang sama. Tidak ada yang lebih dari 24 jam sehari semalam. Sedarlah bahawa tanggungjawab kita lebih banyak dari masa yang kita ada.

Pagi ni saya luangkan masa untuk baca email-email. Saya tertarik dengan kata-kata Dr Hassan Basri dalam emailnya: "ana ni rajin menulis sbb ada masa (sikap macam nipun tak kena juga), lepas ni cuti 5 hari, nak iring menteri KPTM, Tok Pa dan KSU yang datang lawatan kerja di sini.... forget about kecil hati, kerdil diri sahabat sekelian, stand up to the chellenge, and we are above the issue (pinjam istilah Dr Daud)."

No comments: